Ελλάδα

Ο πρώτος Υπουργός που «τελειώνει» ο Μητσοτάκης στον Ανασχηματισμό, μόλις μαθεύτnκε το όνομα

Στο κυβερνητικό παρασκήνιο πληθαίνουν οι φωνές ότι συγκεκριμένος υπουργός είναι «ο πρώτος που θα αλλάξει στον ανασχηματισμό» που σχεδιάζει ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Στο κυβερνητικό παρασκήνιο πληθαίνουν οι φωνές ότι συγκεκριμένος υπουργός είναι «ο πρώτος που θα αλλάξει στον ανασχηματισμό» που σχεδιάζει ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Οι αντιδράσεις μέσα από τον ίδιο τον αγροτικό χώρο, ακόμη και από στελέχη που βρίσκονται ιδεολογικά κοντά στη Νέα Δημοκρατία, πυκνώνουν ενόψει της κλιμάκωσης των μπλόκων με τον Κυριάκο Μητσοτάκη να σκέφτεται αλλαγές.

Νεοδημοκράτης αγροτοσυνδικαλιστής με πρωταγωνιστικό ρόλο στις κινητοποιήσεις κατέθεσε μια ιδιαίτερα αιχμηρή αποτίμηση των κυβερνητικών χειρισμών, σημειώνοντας ότι «η επικοινωνιακή διαχείριση από την πλευρά του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης αναφορικά με τις κινητοποιήσεις των αγροτών είναι τουλάχιστον παιδαριώδης».

Κατά τον ίδιο, η κυβέρνηση μπορεί να διαθέτει «πάρα πολλά χρήματα για τον πρωτογενή τομέα», ωστόσο ο τρόπος με τον οποίο παρουσιάζεται αυτή η στήριξη «αντί να κατευνάσουν, εξαγριώνουν τους ήδη θυμωμένους αγρότες». Υποστήριξε ότι οι χειρισμοί του υπουργείου όχι μόνο δεν αποκλιμακώνουν την ένταση, αλλά λειτουργούν ως επιπλέον ερέθισμα για κλιμάκωση.

Για να τεκμηριώσει την άποψή του, παρέθεσε ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα: την προκαταβολή της βασικής ενίσχυσης, η οποία όπως είπε σε πολλές περιπτώσεις δεν έφθασε ποτέ στους λογαριασμούς των δικαιούχων. Αντί να ενισχύσει άμεσα το εισόδημα των παραγωγών, κατευθύνθηκε στην αυτόματη αποπληρωμή ασφαλίστρων προς τον ΕΛΓΑ. Στο πλαίσιο αυτό, εξέφρασε μια εύλογη, όπως τη χαρακτήρισε, απορία: «Δεν θα μπορούσε να παγώσει για λίγο η καταβολή των ασφαλίστρων, μέχρι την πληρωμή του μέτρου 23, ώστε να μπορέσουν να πάρουν μια οικονομική ανάσα οι αγρότες, καθώς η εφετινή χρονιά λόγω χαμηλών τιμών είναι δύσκολη και επιδεινώθηκε περισσότερο λόγω καθυστέρησης καταβολής των ευρωπαϊκών επιδοτήσεων λόγω του σκανδάλου του ΟΠΕΚΕΠΕ;».

Σε ασφυκτικό κλοιό ο Τσιάρας
Η κριτική αυτή, που προέρχεται μάλιστα από άνθρωπο ιδεολογικά κοντά στη Νέα Δημοκρατία, εντείνει την αίσθηση ότι στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης επικρατεί σοβαρή πολιτική πίεση. Κυβερνητικοί κύκλοι σχολιάζουν ότι ο υπουργός, Κώστας Τσιάρας, βρίσκεται πλέον υπό ασφυκτικό κλοιό, με αρκετούς να εκτιμούν ότι δεν είναι απλώς «στα σχοινιά» αλλά έχει ουσιαστικά δεχθεί πολιτικό νοκ άουτ.

Στο πολιτικό παρασκήνιο, μάλιστα, συζητείται έντονα και το γεγονός ότι έχει επιβληθεί το λεγόμενο «καπέλο Χατζηδάκη», το οποίο για ορισμένους αποτελεί ακόμη μία ένδειξη των ισορροπιών και των εσωτερικών ζυμώσεων που διαμορφώνονται στην κυβέρνηση, την ώρα που ο αγροτικός κόσμος παραμένει σε αναβρασμό.

Το είπε και το έκανε: Σκληρή ανακοίνωση Μητσοτάκη για τα μπλόκα και τους αγρότες – «Είχαμε προειδοποιήσει»

Τι λένε κυβερνητικές πηγές – Σκληραίνει η στάση απέναντι στα αγροτικά μπλόκα

Αποφασισμένη να κλιμακώσει την πίεση προς τους αγρότες εμφανίζεται η κυβέρνηση μετά την έντονη ταλαιπωρία χιλιάδων εκδρομέων τα Χριστούγεννα, με πολύωρες καθυστερήσεις και μετακινήσεις «μετ’ εμποδίων» στις εθνικές οδούς.

Κυβερνητικές πηγές τονίζουν ότι τα περισσότερα αιτήματα των αγροτών έχουν ήδη ικανοποιηθεί, ενώ όσα απομένουν «βρίσκονται σε καλό δρόμο». Προειδοποιούν, ωστόσο, πως αν συνεχιστεί η κλιμάκωση των μπλόκων και η επιβάρυνση της οικονομίας και της κυκλοφορίας, θα περιοριστούν οι εκκλήσεις για διάλογο και θα αυξηθεί η πίεση για το άνοιγμα των δρόμων. Στο τελευταίο υπουργικό συμβούλιο της χρονιάς, ο Κυριάκος Μητσοτάκης απηύθυνε «τελευταία έκκληση» για εκτόνωση.

Ρόλος της ΕΛ.ΑΣ. και ζητήματα ασφάλειας

Η Τροχαία ξεκαθαρίζει ότι δεν θα επιτρέπεται διέλευση οχημάτων ανάμεσα σε τρακτέρ όταν δεν υπάρχει λωρίδα έκτακτης ανάγκης, επικαλούμενη κινδύνους για ατυχήματα και την πρόσβαση ασθενοφόρων. «Δεν αποφασίζουν οι αγρότες ποιο όχημα θα περάσει και από πού», υπογραμμίζουν κυβερνητικές πηγές.

Εικόνα στους δρόμους

Θήβα – Κάστρο: Δόθηκε αργά χθες βράδυ μιάμιση λωρίδα ανά κατεύθυνση. Η κυκλοφορία γίνεται με χαμηλές ταχύτητες. Οι αγρότες δηλώνουν ότι θα την κρατήσουν ανοιχτή έως τα μεσάνυχτα της Τετάρτης.

Μάλγαρα: Αποκαταστάθηκε η κυκλοφορία στο ρεύμα προς Αθήνα μετά από 22 ημέρες. Ο δρόμος θα παραμείνει ανοιχτός έως την Παρασκευή.

Θεσσαλονίκη – Πράσινα Φανάρια: Η Λ. Γεωργικής Σχολής προς το αεροδρόμιο «Μακεδονία» παραμένει κλειστή, με εκτροπές μέσω Μουδανιών.

Νίκαια: Βελτιωμένη εικόνα· άνοιξε η αερογέφυρα πάνω από το μπλόκο, αποκαθιστώντας τη ροή προς Θεσσαλονίκη. Συνέντευξη Τύπου αγροτών την Τετάρτη (11:30).

Καλαμάτα – Θουρία: Πορεία με τρακτέρ στο κέντρο της πόλης· το μπλόκο στη Θουρία παραμένει κλειστό για 9η ημέρα. Η κυκλοφορία εξυπηρετείται από παραδρόμους.

Πελοπόννησος (Νεστάνη, Άργος): Τρακτέρ εκτός οδοστρώματος. Οι αγρότες δηλώνουν ότι δεν θέλουν να δυσκολέψουν τους εκδρομείς, αλλά να διατηρήσουν την κοινωνία στο πλευρό τους.

Συμπέρασμα

Η κυβέρνηση στέλνει μήνυμα μηδενικής ανοχής σε επικίνδυνες ρυθμίσεις κυκλοφορίας και προετοιμάζεται για αυστηρότερη στάση αν τα μπλόκα συνεχιστούν, ενώ οι αγρότες δηλώνουν αποφασισμένοι να επιμείνουν μέχρι να ικανοποιηθούν τα αιτήματά τους.

Αλλάζουν όλα: Έκτακτn απόφαση από Κυβέρνηση για αγρότες

Τι λένε κυβερνητικές πηγές.

Αποφασισμένη να σκληρύνει τη στάση της απέναντι στους αγρότες παρουσιάζεται η κυβέρνηση μετά και την ταλαιπωρία που υπέστησαν χιλιάδες εκδρομείς των Χριστουγέννων την Τρίτη όπου σημειώθηκαν πολύωρες καθυστερήσεις και οι μετακινήσεις γινόντουσαν μετ’ εμποδίων.

Σημειώνεται πως η κυβέρνηση έχει σπεύσει να τονίσει σε όλους τους τόνους, ήδη από την προηγούμενη Παρασκευή, ότι τα περισσότερ από τα αιτήματα των αγροτών έχουν ικανοποιηθεί, ενώ και τα υπόλοιπα βρίσκονται σε καλό δρόμο. Έτσι, εάν οι αγρότες συνεχίσουν την κλιμάκωση των μπλόκων, παρατείνοτνας την ταλαιπωρία τόσο των οδηγών, όσο και της οικονομίας, η κυβέρνηση θα μειώσει τις εκκλήσεις περί διαλόγου και θα κλιμακώσει την πίεσή της για να ανοίξουν οι δρόμοι. Ήδη την Τετάρτη, στο τελευταίο υπουργικό συμβούλιο της χρονιάς, ο Κυριάκος Μητσοτάκης απηύθηνε μια τελευταία έκκληση προκειμένου να εκτονωθεί η κατάσταση και να ανοίξουν τα μπλόκα.

Το ζήτημα βέβαια, είναι ο τρόπος που θα επιλέξει το Μαξίμου να επέμβει. καθώς το εγχείρημα δεν είναι καθόλου εύκολο.

Από την πλευρά της πάντως η αστυνομία είναι αποφασισμένη να μην επιτρέψει τη διέλευση των ΙΧ ανάμεσα από τα τρακτέρ όταν δεν υπάρχει λωρίδα έκτακτης ανάγκης. Εάν είναι παρκαρισμένα στα δεξιά και στα αριστερά του δρόμου θα απαγορεύονται να περνάνε ΙΧ ή φορτηγά από την μέση. Εάν τρακάρουν ή εάν προκύψει ένα έκτακτο περιστατικό υγείας δεν θα υπάρχει δυνατότητα πρόσβασης σε ένα ασθενοφόρο ή όχημα οδικής ασφάλειας κλπ. «Ας μας κατηγορούν όσο θέλουν, δεν εμποδίζουμε εμείς την διέλευση των ΙΧ αλλά οι αγρότες» τόνισαν την Τρίτη κυβερνητικές πηγές, συμπληρώνοντας ότι «Δεν είναι δυνατόν οι αγρότες να αποφασίζουν ποιο όχημα και από πού θα περάσει, δεν είναι δική τους δουλειά».

Με χαμηλές ταχύτητες η διέλευση των ΙΧ
Αυξημένη είναι η κίνηση στις Εθνικές Οδούς από τους εκδρομείς των Χριστουγέννων που παρά τα κατά τόπους αγροτικά μπλόκα οπλίζονται με υπόμονή για να φτάσουν στους προορισμούς τους, με την ελπίδα να μη συναντήσουν ουρές χιλιομέτρων όπως χθες το απόγευμα, όταν αυτοκίνητα που φεύγοντας από την Αθήνα και τις μεγάλες πόλεις, συναντούσαν στις εθνικές οδούς τα παρατεταγμένα τρακτέρ και εκτρέπονταν από την τροχαία σε παραδρόμους.

Η παραχώρηση από τους αγρότες μιας λωρίδας κυκλοφορίας στη Θήβα και το Κάστρο, εκτιμήθηκε από την Τροχαία ότι εγκυμονεί κινδύνους για την ασφάλεια, ωστόσο, αργά χθες βράδυ δόθηκε στην κυκλοφορία μιάμιση λωρίδα ανά κατεύθυνση, και πλέον η κυκλοφορία των οχημάτων πραγματοποιείται με χαμηλές ταχύτητες.

Με χαμηλές ταχύτητες η κυκλοφορία
Στο μπλόκο του Κάστρου οι αγρότες αναφέρουν ότι σκοπεύουν να αφήσουν ανοιχτή αυτή τη μία λωρίδα κυκλοφορίας μέχρι τα μεσάνυχτα της Τετάρτης και από εκεί και πέρα θα ξανακλείσουν το μπλόκο τους.

Οι άνδρες της Τροχαίας Αυτοκινητοδρόμων ρυθμίζουν και βοηθούν τους οδηγούς να προχωρήσουν καθώς τα Ι.Χ. κινούνται κανονικά στην Εθνική Οδό ενώ τα φορτηγά εκτρέπονται στον παράδρομο, στον κόμβο της Ριτσώνας.

Στα Μάλγαρα, όπου οι αγρότες έδωσαν δύο λωρίδες, ο δρόμος καθαρίστηκε και η Τροχαία έδωσε άδεια διέλευσης στα αυτοκίνητα. Λίγο μετά τις 13:00 αποκαταστάθηκε η κυκλοφορία στο ρεύμα προς Αθήνα της Εθνικής Οδού Αθηνών-Θεσσαλονίκης, το οποίο είχε παραμείνει κλειστό για 22 ημέρες εξαιτίας των κινητοποιήσεων του αγροτικού μπλόκου στα Μάλγαρα.

Προτεινόμενο ΆρθροΣούσουpο με την δήλωση Πέτρου Κωστόπουλου για Βασίλη Κικίλια: «Όταν χωρίζεις θες η πρώην γυναίκα σου να βρει άλλον…»

Με βάση την απόφαση των αγροτών, ο δρόμος θα συνεχίσει να παραμένει ανοιχτός έως και την Παρασκευή.

Την ίδια στιγμή, στην ανατολική πλευρά της πόλης, στην περιοχή των Πράσινων Φαναριών, παραμένει αποκλεισμένη η Λεωφόρος Γεωργικής Σχολής, που οδηγεί στο αεροδρόμιο «Μακεδονία». Παρότι τα τρακτέρ έχουν μετακινηθεί στην άκρη του δρόμου, η Τροχαία δεν έχει εγκρίνει το άνοιγμα της λεωφόρου και η κυκλοφορία εξακολουθεί να εκτρέπεται μέσω της Εθνικής Οδού Θεσσαλονίκης-Μουδανιών.

Καλύτερη η εικόνα στο μπλόκο της Νίκαιας – Συνέντευξη Τύπου των αγροτών την Τετάρτη
Στην περιοχή της Νίκαιας η εικόνα στο οδικό δίκτυο παρουσιάζει βελτίωση, καθώς ύστερα από συνεννόηση των αγροτών με τις αστυνομικές αρχές, δόθηκε εκ νέου σε κυκλοφορία η αερογέφυρα που βρίσκεται πάνω από το σημείο του μπλόκου. Από εκεί διέρχονται πλέον τόσο τα Ι.Χ. όσο και τα φορτηγά οχήματα.

Με τον τρόπο αυτό αποκαταστάθηκε η κίνηση στο ρεύμα προς Θεσσαλονίκη, περιορίζοντας την ταλαιπωρία για τους οδηγούς που κινούνται από την Αθήνα, οι οποίοι πλέον χρειάζεται να ακολουθήσουν μικρότερη παράκαμψη.

Παράλληλα, για την Τετάρτη στις 11:30 το πρωί έχει προγραμματιστεί συνέντευξη Τύπου από τα μέλη της συντονιστικής επιτροπής του μπλόκου της Νίκαιας. Η ενημέρωση θα πραγματοποιηθεί στη σκηνή των αγροτών από τα Φάρσαλα και στόχος είναι τόσο η αποτίμηση των μέχρι τώρα κινητοποιήσεων όσο και η αποστολή εορταστικών ευχών προς την κοινωνία, η οποία –όπως τονίζουν– στηρίζει τον αγώνα τους.

Αγρότες με τρακτέρ στο κέντρο της Καλαμάτας – Συνεχίζεται το μπλόκο στη Θουρία
Λίγο μετά τις 19:00 το απόγευμα της Τρίτης, ομάδα αγροτών από το μπλόκο της Θουρίας, με περίπου 30 τρακτέρ, μετέβη στο κέντρο της Καλαμάτας. Εκεί πραγματοποίησαν μια εντυπωσιακή πορεία στους στολισμένους δρόμους της πόλης, παραμένοντας για περίπου μισή ώρα.

Μέσω ντουντούκας απηύθυναν κάλεσμα στους κατοίκους της Καλαμάτας, παρουσιάζοντας τα αιτήματά τους και ζητώντας τη στήριξή τους στον αγώνα που δίνουν.

Ακολούθως, επέστρεψαν στον κόμβο της Θουρίας στον αυτοκινητόδρομο Μορέας, ο οποίος παραμένει κλειστός για ένατη συνεχόμενη ημέρα. Όπως δήλωσαν στο ΕΡΤnews, είναι αποφασισμένοι να παραμείνουν στο σημείο ακόμη και τις ημέρες των εορτών – Χριστούγεννα, Πρωτοχρονιά, Φώτα ή και τις Απόκριες – εφόσον χρειαστεί, μέχρι να ικανοποιηθούν τα αιτήματά τους.

Η κυκλοφορία στην περιοχή του κόμβου εξυπηρετείται μέσω παραδρόμου, χωρίς να προκαλείται σημαντική ταλαιπωρία στους οδηγούς με κατεύθυνση προς την Καλαμάτα.

Παράλληλα, μπλόκα έχουν στηθεί και σε άλλα σημεία της Πελοποννήσου κατά μήκος του αυτοκινητόδρομου Μορέα, όπως στη Νεστάνη και στην περιοχή του Άργους.

Στα συγκεκριμένα σημεία τα τρακτέρ βρίσκονται εκτός οδοστρώματος, καθώς —όπως τονίζουν οι αγρότες— στόχος τους δεν είναι να δυσκολέψουν τις μετακινήσεις των εκδρομέων των Χριστουγέννων, αλλά να έχουν την κοινωνία στο πλευρό τους. Δηλώνουν αποφασισμένοι να συνεχίσουν τις κινητοποιήσεις για όσο διάστημα απαιτηθεί.

Η διεκδίκηση αιτημάτων οφείλει να γίνεται με σεβασμό στο κοινωνικό σύνολο

Στις αγροτικές κινητοποιήσεις αναφέρεται, μεταξύ άλλων, ο Κυριάκος Μητσοτάκης στην εβδομαδιαία ανασκόπησή του στα social media, τονίζοντας ότι «είμαστε ανοιχτοί στον διάλογο, αλλά όχι στο παράλογο».

Η επιμονή σε μια στείρα άρνηση διαλόγου δεν ωφελεί κανέναν και είναι δείγμα μιας μη εποικοδομητικής στάσης. Οι δε οικονομικές επιπτώσεις από τα μπλόκα στην υπόλοιπη κοινωνία είναι ήδη εμφανείς, σημειώνει ο κ. Μητσοτάκης , υπογραμμίζοντας ότι «η διεκδίκηση αιτημάτων οφείλει να γίνεται πάντα με σεβασμό στο κοινωνικό σύνολο».

Αναλυτικά η ανάρτηση του Κυριάκου Μητσοτάκη

Κάπου ανάμεσα στις ομιλίες για τον Προϋπολογισμό και στις πρώτες σκέψεις για τις γιορτές, κύλησε αυτή η εβδομάδα, με την επικαιρότητα να παραμένει πυκνή και απαιτητική.

Θα ξεκινήσω, όπως θα περιμένατε άλλωστε, με τον Προϋπολογισμό του 2026. Η συζήτηση στη Βουλή φώτισε, για ακόμα μία φορά, τη βασική προτεραιότητα της κυβερνητικής μας πολιτικής, που δεν είναι άλλη από τη στήριξη του πραγματικού διαθέσιμου εισοδήματος όλων των πολιτών. Κάτι που αποτυπώνεται τόσο στις αυξήσεις, όσο και στην περαιτέρω μείωση των φορολογικών βαρών, συνολικού ύψους 2,9 δισ. ευρώ. Η υλοποίηση του Προϋπολογισμού ξεκίνησε ήδη στην πράξη, με την προπληρωμή των συντάξεων του Ιανουαρίου από αυτήν την Παρασκευή, ενσωματώνοντας τις προγραμματισμένες αυξήσεις.

Παρουσίασα, επίσης, ένα πλέγμα έξι συμπληρωματικών παρεμβάσεων για το στεγαστικό, ένα επίμονο πρόβλημα που δεν θα σταματήσουμε να το «πολιορκούμε» με κάθε εφικτό τρόπο. Έτσι, δρομολογούμε ένα γενναίο πρόγραμμα ανακαίνισης κατοικιών, 400 εκ. ευρώ, που θα καλύπτει έως και το 90% της δαπάνης (μέχρι και 36.000 ευρώ) και υψηλά εισοδηματικά κριτήρια, προσαυξανόμενα για κάθε παιδί. Επιστρέφουμε δύο ενοίκια σε δημόσιους υπαλλήλους και λειτουργούς που νοικιάζουν σπίτια εκτός Αθήνας και Θεσσαλονίκης, ενώ τίθενται και περιορισμοί στη βραχυχρόνια μίσθωση και στη Θεσσαλονίκη. Επιπλέον, θα προχωρήσουν τοπικά σχέδια αναβάθμισης δημοτικών και κρατικών κτηρίων σε ορεινές και νησιωτικές περιοχές με φορείς υλοποίησης τις Περιφέρειες και τους Δήμους, δίνουμε πρόσθετα κίνητρα για ιδιωτικές επενδύσεις στον τομέα της προσιτής στέγης και θα διευκολύνουμε τη γρήγορη μετατροπή υφιστάμενων ακινήτων από μη οικιστική σε οικιστική χρήση. Το στεγαστικό είναι ένα ζήτημα που ξεπερνά τα εθνικά σύνορα. Γι’ αυτό και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επεξεργάζεται μια ευρωπαϊκή στρατηγική στο πλαίσιο του επόμενου Πολυετούς Δημοσιονομικού Πλαισίου -κάτι που τόνισα και στην πρόσφατη παρέμβασή μου στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο. Και είναι αυτονόητο ότι θα διεκδικήσουμε κάθε πρόσθετο πόρο που μπορεί να ενισχύσει την εθνική στεγαστική πολιτική.

Κλείνοντας τα του Προϋπολογισμού, να αναφερθώ και στη ρύθμιση για τα δάνεια σε ελβετικό φράγκο, άλλη μια εκκρεμότητα που έρχεται από το παρελθόν και κρατούσε σε «ομηρία» περίπου 50.000 δανειολήπτες. Σε συνεννόηση με το Υπουργείο Οικονομικών, καταθέτουμε διάταξη σύμφωνα με την οποία οι υποχρεώσεις αυτών των συμπολιτών μας θα μετατρέπονται σε ευρώ, με σταθερό, χαμηλό επιτόκιο, θα προβλέπεται και «κούρεμα», με βάση τα περιουσιακά στοιχεία του ενδιαφερόμενου, ενώ θα μπορούν να ζητήσουν και επιμήκυνση της αποπληρωμής έως πέντε χρόνια. Επομένως, οι δανειολήπτες ελαφρύνονται και πλέον ουσιαστικά εκλείπει ο συναλλαγματικός κίνδυνος, αφού το κεφάλαιο θα έχει μετατραπεί πια σε ευρώ. Το ζήτημα ήταν αρκετά περίπλοκο, ωστόσο καταλήξαμε στη βέλτιστη δυνατή λύση που σύντομα θα τεθεί υπό την έγκριση της Βουλής για να πάρει τον δρόμο της υλοποίησης.

Όμως, αυτήν την εβδομάδα είχαμε και μια ιστορική στιγμή για το Πολεμικό μας Ναυτικό, την παραλαβή της πρώτης από τις τέσσερις φρεγάτες Belharra, της φρεγάτας «Κίμων». Μια στιγμή υπερηφάνειας για τη χώρα μας και ειδικά για τις Ένοπλες Δυνάμεις που ήδη από το 2019 έχουν περάσει σε μια νέα εποχή. Ο ελληνικός στόλος αποκτά ένα σύγχρονο, ψηφιακό πλοίο, που ενισχύει ουσιαστικά την αποτρεπτική του ισχύ στο Αιγαίο και ευρύτερα. Μετά την ολοκλήρωση των απαραίτητων διαδικασιών ένταξης των οπλικών συστημάτων, η φρεγάτα «Κίμων» αναμένεται να καταπλεύσει σε ελληνικά νερά στα μέσα Ιανουαρίου 2026. Η επιλογή των φρεγατών Belharra αποτελεί μια στρατηγική επιλογή, σε μια περίοδο σύνθετων γεωπολιτικών συγκυριών και σηματοδοτεί μια καινούργια φιλοσοφία επιχειρήσεων: επένδυση στην ποιότητα, στην τεχνολογία και στους ανθρώπους που καλούνται να κρατήσουν τη χώρα ασφαλή. Γιατί στο τέλος της ημέρας, η ισχύς δεν μετριέται μόνο σε πλοία και συστήματα, αλλά στην ετοιμότητα και την αυτοπεποίθηση εκείνων που τα υπηρετούν.

Περνώ στη δραστική αναβάθμιση του Πληροφοριακού Συστήματος ΕΡΓΑΝΗ, ενός πολύτιμου εργαλείου στην υπηρεσία των εργαζομένων και των επιχειρήσεων. Η νέα ψηφιακή αρχιτεκτονική του ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ φέρνει κατάργηση εγγράφων και σημαντική απλούστευση διαδικασιών, μετατρέποντας το από ένα σύστημα καταγραφής γεγονότων -όπως οι αναγγελίες- σε ένα live μητρώο, που αποτυπώνει σε κάθε στιγμή με ακρίβεια την απασχόληση και τις μεταβολές στις εργασιακές σχέσεις. Για τους εργαζόμενους αυτό σημαίνει μεγαλύτερη προστασία και διαφάνεια. Για τις επιχειρήσεις λιγότερη γραφειοκρατία. Και για την αγορά εργασίας, ένα πιο σύγχρονο και αξιόπιστο πλαίσιο λειτουργίας. Το ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ θα λειτουργεί δοκιμαστικά τους επόμενους δύο μήνες, ώστε να προσαρμοστούν στο νέο περιβάλλον όλες οι επιχειρήσεις και φορείς και θα τεθεί σε παραγωγική λειτουργία από τις 16 Φεβρουαρίου 2026.

Παραμένοντας στο πεδίο της απασχόλησης, να πω ότι η θεαματική αύξηση των υπερωριών λόγω της καλύτερης καταγραφής τους μετά την εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας λειτούργησε διπλά υπέρ των εργαζομένων. Πρώτον, πληρώνονται οι ίδιοι για τις παραπάνω ώρες απασχόλησης, και δεύτερον, δόθηκε σημαντική δημοσιονομική ανάσα για το ασφαλιστικό σύστημα, καθώς το 2026 αναμένεται να έχουμε πρόσθετα έσοδα στα ασφαλιστικά ταμεία ύψους 1 δισ. ευρώ! Ένα αποτέλεσμα που συνδέεται τόσο με τη βελτίωση της οικονομίας όσο και με την αύξηση του κατώτατου μισθού και τους πιο αποτελεσματικούς ελέγχους στην αγορά εργασίας.

Συνεχίζω με την Εθνική Στρατηγική Κυβερνοασφάλειας 2026–2030. Πρόκειται για έναν συνεκτικό και μακρόπνοο οδικό χάρτη που απέκτησε η χώρα μας για την αντιμετώπιση των διαρκώς αυξανόμενων κυβερνοαπειλών της ψηφιακής εποχής στην οποία ζούμε. Η Στρατηγική διαμορφώθηκε μέσα από δημόσια διαβούλευση και με τη συμμετοχή όλων των βασικών φορέων. Όπως είπε και ο Διοικητής της Εθνικής Αρχής Κυβερνοασφάλειας, Μιχάλης Μπλέτσας, είναι ένα ρεαλιστικό και εφαρμόσιμο πλαίσιο, αρωγό στο κράτος, τις επιχειρήσεις και τους πολίτες, ώστε να αξιοποιούν την τεχνολογία με ασφάλεια, ανθεκτικότητα και υπευθυνότητα, σε ένα περιβάλλον που αλλάζει γρήγορα και απρόβλεπτα. Η Στρατηγική έρχεται να «κουμπώσει» πάνω στο θεσμικό πλαίσιο που έχει ήδη ενισχυθεί τα τελευταία χρόνια, με τη μεταφορά της ευρωπαϊκής οδηγίας και τη θέσπιση δύο νόμων που προβλέπουν πιο ξεκάθαρους κανόνες, περισσότερες υποχρεώσεις και ισχυρότερους μηχανισμούς εποπτείας και συντονισμού στον κρίσιμο τομέα της κυβερνοασφάλειας.

Την Τετάρτη πέρασε από την ολομέλεια της Βουλής η σχετική νομοθεσία για τη δημιουργία του «Φάρου», του εργοστασίου τεχνητής νοημοσύνης για το οποίο σας έχω ήδη μιλήσει. Στην ουσία με την σύμπραξη του Υπερταμείου και του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, δημιουργούμε έναν φορέα που θα φέρει στον ίδιο φυσικό και ψηφιακό χώρο την έρευνα και την επιχειρηματικότητα, χρησιμοποιώντας τις κορυφαίες υποδομές του Δαίδαλου, του Εθνικού μας υπερυπολογιστή. Νεοφυείς επιχειρήσεις, ερευνητικά κέντρα αλλά και πανεπιστήμια, θα μπορούν να έχουν πρόσβαση σε υπολογιστική ισχύ τεχνητής νοημοσύνης για να κάνουν την ιδέα τους, πράξη. Ένα ακόμη βήμα για να περάσει η καινοτομία από τη θεωρία στην καθημερινότητα.

Μία επίσης σημαντική εξέλιξη για τον χώρο της έρευνας είναι και η απόφαση του Υπουργείου Ανάπτυξης για τη δημιουργία του πρώτου Κέντρου Ικανοτήτων για Ημιαγωγούς στην Ελλάδα (Hellenic Chips Competence Centre – HCCC), με χρηματοδότηση 3,63 εκ. ευρώ, ένα έργο με στρατηγική σημασία για τη βιομηχανική και τεχνολογική αναβάθμιση της χώρας. Το Ελληνικό Κέντρο Ικανοτήτων Ημιαγωγών αποτελεί μια ευρεία εθνική σύμπραξη, που συντονίζεται από την Ένωση Ελληνικών Εταιρειών Αναδυόμενων Τεχνολογιών (HETiA) με τη συνεργασία δεκαπέντε πανεπιστημιακών και ερευνητικών ιδρυμάτων. Θα αποτελέσει κόμβο έρευνας, καινοτομίας και κατάρτισης, με στόχο τη στήριξη της ελληνικής βιομηχανίας με μεταφορά τεχνογνωσίας, πρόσβαση σε υποδομές υψηλής ισχύος και με την ανάπτυξη προγραμμάτων κατάρτισης του ανθρώπινου δυναμικού.

Στο πεδίο της οδικής ασφάλειας τώρα, εγκαταστάθηκαν οι πρώτες επτά «έξυπνες» κάμερες σε κεντρικές οδικές αρτηρίες του Λεκανοπεδίου με στόχο τη βελτίωση της ασφάλειας, την παρακολούθηση και την καλύτερη διαχείριση της κυκλοφορίας. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό της Περιφέρειας, μέσα στον Ιανουάριο θα προστεθούν άλλες 11, 33 τον Φεβρουάριο και μετά τον Μάρτιο έως τον Ιούνιο θα μπαίνουν 85 κάμερες τον μήνα, συνολικά 388. Όλες σε σημεία υψηλής επικινδυνότητας, ώστε να δημιουργηθεί ένα ολοκληρωμένο δίκτυο ασφάλειας για οδηγούς και πεζούς σε όλο το κεντρικό οδικό δίκτυο της Αττικής. Η μείωση των τροχαίων είναι επείγουσα αναγκαιότητα, δεν αρκούν προφανώς μόνο τα πρόστιμα, αλλά -όπως σωστά είπε και ο Νίκος Χαρδαλιάς- χρειάζεται να εμπεδώσουμε μια νέα κουλτούρα υπευθυνότητας στους δρόμους μας. Οι κάμερες θα λειτουργούν όλο το 24ωρο, με δυνατότητα καταγραφής φωτογραφιών και βίντεο ακόμη και υπό χαμηλές συνθήκες φωτισμού, ενώ προκειμένου να τηρηθεί η προστασία των προσωπικών δεδομένων, θα καταγράφεται μονάχα το πίσω μέρος του οχήματος, ώστε να μην διακρίνονται οι επιβαίνοντες.

Όπως σας είπα στην προηγούμενη ανασκόπηση, ξεκίνησε από χθες πιλοτικά και θα επαναληφθεί και το επόμενο Σάββατο 27 Δεκεμβρίου η 24ωρη λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης και έξι βασικών λεωφορειακών γραμμών. Οι γιορτές φέρνουν περισσότερη κίνηση, περισσότερες μετακινήσεις και περισσότερους ανθρώπους έξω τη νύχτα. Η εμπειρία από την Αθήνα μας έδειξε ότι τις νυχτερινές ώρες του Σαββάτου -που αντικειμενικά είναι και οι πιο «επικίνδυνες» για τροχαία-, η συνεχής λειτουργία των συγκοινωνιών δεν είναι απλώς μια διευκόλυνση. Είναι ένας τρόπος να επιστρέφουμε όλοι πιο ασφαλείς στο σπίτι μας, μειώνοντας τα τροχαία και προστατεύοντας ανθρώπινες ζωές.

Στο μέτωπο των αγροτικών κινητοποιήσεων, επιμένω ότι είμαστε ανοιχτοί στον διάλογο, αλλά όχι στο παράλογο. Από τον κατάλογο με τα 27 αιτήματα των αγροτών, τα 16 ήδη έχουν ικανοποιηθεί ή αντιμετωπίζονται θετικά, 4 βρίσκονται υπό επεξεργασία ή συζήτηση προκειμένου να βρεθεί λύση και μόνο 7 δεν μπορούν να επιλυθούν είτε γιατί προσκρούουν σε βασικούς ευρωπαϊκούς κανόνες και στη λειτουργία της ΚΑΠ είτε γιατί είναι ανέφικτα δημοσιονομικά. Η επιμονή, επομένως, σε μια στείρα άρνηση διαλόγου δεν ωφελεί κανέναν και είναι δείγμα μιας μη εποικοδομητικής στάσης. Οι δε οικονομικές επιπτώσεις από τα μπλόκα στην υπόλοιπη κοινωνία είναι ήδη εμφανείς.

Η διεκδίκηση αιτημάτων οφείλει να γίνεται πάντα με σεβασμό στο κοινωνικό σύνολο. Και αν αρνούνται οι αγρότες των μπλόκων να ακούσουν την κυβέρνηση, ας ακούσουν τους ξενοδόχους, τους εστιάτορες, τα επιμελητήρια της περιοχής τους. Τους φίλους και τους συγγενείς τους που θέλουν να ταξιδέψουν και να τους επισκεπτούν για τις γιορτές. Αλλά ας σκεφτούν και την πατρίδα μας, το διεθνές της εμπόριο και την οικονομική δραστηριότητα που επηρεάζουν δυσμενώς οι κινητοποιήσεις τους και σίγουρα χωρίς καμία θετική επίπτωση για τα αιτήματά τους. Με αυτήν την πυξίδα του διαλόγου αλλά και της υπεράσπισης της κοινωνικής ενότητας και προόδου θα βαδίσει η κυβέρνηση στο εξής.

Εμείς δεν ανήκουμε στη σχολή πολιτικής που λέει «να δώσουμε και από αυτά που ΔΕΝ έχουμε», όπως δυστυχώς ακούσαμε τον αρχηγό του ΠΑΣΟΚ να λέει. Ούτε και θα μπορούσαμε ποτέ να συναινέσουμε σε μέτρα που μας θέτουν εκτός ευρωπαϊκού κεκτημένου όταν μάλιστα μιλάμε για κοινοτικές αγροτικές ενισχύσεις. Σημαντική ευκαιρία είναι και η πρότασή μας για μια διακομματική επιτροπή υψηλού κύρους με στόχο τον εκσυγχρονισμό του πρωτογενούς τομέα.

Κλείνω με την πολύ σημαντική εξέλιξη που αφορά την επέκταση και αναβάθμιση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, του σημαντικότερου και πλουσιότερου αποθετηρίου αρχαιοελληνικής τέχνης παγκοσμίως, με τουλάχιστον 17.000 εκθέματα. Εγκρίθηκαν ομόφωνα από τα ανώτατα γνωμοδοτικά όργανα του Υπουργείου Πολιτισμού όλες οι προμελέτες για το σύνολο του οικοδομικού τετραγώνου και του μουσειακού συγκροτήματος, ένα εγχείρημα μοναδικό στο είδος διεθνώς. Οι μελέτες εκπονήθηκαν από τα κορυφαία αρχιτεκτονικά γραφεία Chipperfield-Τομπάζη, με χορηγία του Σπύρου και της Ντόροθυ Λάτση, στη μνήμη του Ιωάννη και της Εριέττας Λάτση. Ο στόχος της επέκτασης είναι απλός και ουσιαστικός: να ανοίξει το μουσείο περισσότερο προς την πόλη, να δημιουργηθεί ένας νέος δημόσιος χώρος πρασίνου και να αναδειχθούν οι συλλογές του με τον τρόπο που τους αξίζει, για τους επισκέπτες από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο.

Συνειδητοποιώ ότι αυτή είναι η τελευταία ανασκόπηση του έτους! Κοιτάζοντας πίσω, οι εβδομάδες μοιάζουν να πέρασαν γρήγορα. Με γεγονότα που ξεχώρισαν, άλλα πιο ήσυχα, αλλά όλα μαζί έφτιαξαν τη διαδρομή αυτής της χρονιάς. Η καθιερωμένη συνήθεια της ανασκόπησής μας θα συνεχιστεί πια με το νέο έτος. Να σας ευχηθώ καλά Χριστούγεννα και να περάσετε όμορφα με τους ανθρώπους σας. Αν και, για να λέμε την αλήθεια, θα δείτε και ποστ μου μέσα στις γιορτές. Καλημέρα!

Ειδήσεις σήμερα

Ροή Ειδήσεων