Αυτές τις ημέρες, ένεκα της Black Friday, βλέπουμε διαφημίσεις που μας δοκιμάζουν. Βρήκαμε μια περίπτωση που προκαλεί ανατριχίλα.
Σε έναν ορυμαγδό πρωτότυπων (νοτ) jingles, με γνωστά τραγούδια που έχουν «πειραχθεί» για να ταιριάζουν σε διαφημίσεις για την Black Friday, καταφέραμε να ανακαλύψουμε μια που προκαλεί ανατριχίλα.
Δεν σχετίζεται με τις εκπτώσεις, αλλά με τη σημερινή ημέρα. Η 25η Νοεμβρίου έχει σημειωθεί στο ημερολόγιο με τις Διεθνείς Ημέρες των Ηνωμένων Εθνών ως η «αρμόδια» για να αφυπνίσει επί της ανάγκης που υπάρχει για εξάλειψη της βίας κατά των γυναικών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Αστυνομίας (ΕΛ.ΑΣ) και διεθνών οργανισμών, όπως η FRA (Ευρωπαϊκός Οργανισμός Θεμελιωδών Δικαιωμάτων), το 2025 καθημερινά υπάρχουν περισσότερα από 64 περιστατικά ενδοοικογενειακής βίας που καταγράφονται στην Ελλάδα. Τους πρώτους 9 μήνες του χρόνου, υπήρχε αύξηση της τάξεως του 13%, σε σχέση με το 2024. Οι γυναίκες αποτελούν το 70 με 80% των θυμάτων και οι άντρες το 80 με 85% των δραστών.
Φέτος, η Διεθνής Ημέρα εξάλειψης της βίας κατά των γυναικών σηματοδοτεί την έναρξη της εκστρατείας UniTE, πρωτοβουλίας 16 ημερών ακτιβισμού, για τον τερματισμό της ψηφιακής βίας κατά των γυναικών και των κοριτσιών, με στόχο να κινητοποιήσει κυβερνήσεις -να τερματίσουν την ατιμωρησία μέσω νόμων-, εταιρείες τεχνολογίας -να διασφαλίσουν την ασφάλεια των πλατφορμών-, χορηγούς -να δώσουν χρηματοδοτήσεις, προκειμένου οι φεμινιστικές οργανώσεις να μπορούν να εργαστούν για την εξάλειψη αυτής της βίας- και όλους εμάς -να υψώσουμε τη φωνή μας, για να βοηθήσουμε τα θύματα.
Η εκστρατεία UniTE θα ολοκληρωθεί ανήμερα της Παγκόσμιας Ημέρας Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (10 Δεκεμβρίου).
Τα τρομακτικά στοιχεία του ΟΗΕ για τη βία κατά των γυναικών
Στο πλαίσιο της ημέρας, ο ΟΗΕ παρείχε στοιχεία επί της βίας κατά των γυναικών αναφέρουν πως, σε παγκόσμιο επίπεδο, σχεδόν μία στις 3 γυναίκες έχει υποστεί τουλάχιστον μια φορά στη ζωή της.
σωματική ή/και σεξουαλική βία από τον σύντροφό της
σεξουαλική βία από μη σύντροφο
Στην Ελλάδα, το 33.65% των γυναικών βιώνει σωματική ή σεξουαλική βία. Στην Ευρώπη είναι 1 στις 3 γυναίκες. Μία γυναίκα ή ένα κορίτσι δολοφονείται κάθε 10 λεπτά από τον σύντροφό της ή την οικογένειά της. Φέτος, τέθηκε στο προσκήνιο η διαδικτυακή βία κατά των γυναικών, με moto το #NoExcuse για διαδικτυακή κακοποίηση.
Όπου διαδικτυακή κακοποίηση είναι
αυτή που γίνεται βάσει εικόνας, δίχως τη συναίνεση των πρωταγωνιστών (γνωστή ως revenge porn -έχει και άλλες «εκφράσεις»),
το Cyberbullying
οι online απειλές
η online παρενόχληση/σεξουαλική παρενόχληση
η χρήση εικόνων με σεξουαλικό περιεχόμενο με τη χρήση AI (Deepfakes)
η ρητορική μίσους και η παραπληροφόρηση
το doxxing (δημοσίευση ιδιωτικών πληροφοριών)
το catflish
η πλαστοπροσωπία
τα μισογυνιστικά δίκτυα
Τα δεδομένα δείχνουν πως πρόκειται για σοβαρή και ταχέως αναπτυσσόμενη απειλή που επιδιώκει να φιμώσει τις φωνές πολλών γυναικών και δη εκείνων με ισχυρή δημόσια και ψηφιακή παρουσία σε τομείς όπως η πολιτική, ο ακτιβισμός ή η δημοσιογραφία.
Ο αντίκτυπος είναι ακόμη χειρότερος για τις γυναίκες που αντιμετωπίζουν διασταυρούμενες μορφές διακρίσεων, όπως η φυλή, η αναπηρία, η ταυτότητα φύλου ή ο σεξουαλικός προσανατολισμός.
Η διαφήμιση που κάνει πολυεπίπεδη διαφορά
Κάνε μου τη χάρη και πάτα το play στην παραπάνω διαφήμιση. Παρουσιάζει μια αναστατωμένη γυναίκα που έχει ένα μωρό στην αγκαλιά και με τρομοκρατημένο βλέμμα, επιχειρεί να φύγει από ένα σπίτι, μέσα στα μαύρα μεσάνυχτα, δίχως να κάνει θόρυβο.
Πριν περάσει την έξοδο, παίρνει στον ώμο μια μεγάλη τσάντα που έχει ετοιμάσει και κλείνει, όσο πιο προσεκτικά μπορεί, την πόρτα. Κατεβαίνει τρέχοντας τις σκάλες και τρέχει προς το αυτοκίνητο της, ενώ το μωρό αρχίζει να κλαίει. Βάζει το παιδί στο καρεκλάκι του πίσω καθίσματος, του λέει «αγάπη μου, πάμε μια βόλτα ε; Θα περάσουμε ωραία. Έλα. Φιλάκι».
Ανοίγει το πορτ μπαγκάζ, βάζει την τσάντα μέσα, τρέχει στη θέση του οδηγού και βάζει μπροστά τη μηχανή. Η κάμερα «μένει» στη μάρκα του αυτοκινήτου. Είναι Ford.
Η διαφήμιση ανήκει στην Toyota, σε συνεργασία με το Κέντρο Διοτίμα. Πετάγεται μπροστά σου το μήνυμα «σημασία για εμάς, δεν έχει με ποιο όχημα θα φύγεις. Φτάνει να ξεφύγεις». Βλέπεις, κάποια πράγματα είναι πολύ πιο σημαντικά από άλλα, σε αυτήν τη ζωή.
Αν δεν έχεις δακρύσει, αν δεν έχεις ανατριχιάσει, δεν ξέρω τι μπορεί να σου προκαλέσει αυτές τις αντιδράσεις.
- Γέννησε μέσα στο αυτοκίνητο στη θέση του συνοδηγού – «Πέτρο, ηρέμησε και τρέχα», είπε στον άνδρα της
- Ο ελληνικός ξηρός καρπός που αδυνατίζει, ρίχνει πίεση, σάκχαρο και χοληστερίνη
- Συγκλονιστική μαρτυρία γυναίκας που «πέθανε» για 2 λεπτά – «Αυτό που είδα στην άλλη πλευρά ξεπερνά κάθε φαντασία»
- Πώς ο Σαμαράς «ρίχνει» τον Μητσοτάκη – Συμφωνία με Τσίπρα για επόμενο Πρωθυπουργό